Thursday, January 22, 2009

9 Januari 2009 (Jumaat)

Pagi ni rasa segar sikit, jadi aku drive sendiri pergi HKL. Isteri dengan adik ipar aku temankan. Pagi ni keadaan agak bercelaru di HKL. Doktor semalam cakap, cuma tunjukkan keputusan ujian darah malam tu yang dia buat catatan sikit, nanti staff kat pendaftaran akan tahu nak refer aku ke mana. Hampeh, staff tu tak pandang pun bila aku tunjuk slip keputusan tu. Dia bagi nombor dan isi borang pendaftaran macam biasa. Pelik betul, semalam dah isi. Lepas tu dapat nombor bilik, terus pergi situ untuk tunggu nombor dipanggil.

Bila nombor aku dipanggil, nurse tu cuma tanya dah buat ujian darah belum hari ni. Aku cakap belum, dia suruh buat ujian darah dulu. Lepas dah ambil darah kena pergi hantar kat makmal. Kat makmal hari ni Tuhan saja la yang tahu. Ramainya orang. Sampai tengah hari aku tunggu baru dapat keputusan ujian darah. Platlet turun sampai 89. Prosedur kat HKL hari ni memang bercelaru. Kalau semalam, di setiap kaunter/bilik kita akan dapat nombor giliran untuk dibawa ke kaunter/bilik seterusnya. Hari ni takde, staff kat makmal tu cuma cakap pergi jumpa doktor. Kat mana ? Takkan nak daftar lagi sekali ! Waktu rehat pun dah mula, jadi kena tunggu sampai pukul 2.30. Lepas isteri dan adik ipar aku makan kat cafe (aku langsung takde selera), aku mula terfikir nak balik Johor. Kalau pergi jumpa doktor, kemungkinan besar aku masuk wad. Aku cuma fikir macam mana isteri aku nak datang tengok aku, duduk sorang2 kat rumah. Dia bukannya tau jalan kat KL ni. Aku sms abang aku tanya pendapat dia, dia cuma balas "balik sekarang".

Aku terus ajak isteri aku balik rumah. Sampai rumah aku tidur kejap. Pesan kat isteri aku suruh kemaskan semua barang yang nak bawa balik. Nak masuk asar, aku bangun dan kami terus bertolak balik ke Johor. Aku bertahan sedaya mungkin untuk memandu kereta keluar dari KL ke lebuh raya PLUS. Masuk lebuh raya, aku masih cuba bertahan. Tak yakin sangat nak bagi isteri atau adik ipar aku memandu kat lebuh raya. Aku dah lupa sampai kat hentian mana, dah tak boleh tahan sangat. Terpaksa bagi isteri aku bawa jugak. Duduk kat belakang, tak boleh nak tidur pun. Mata asyik melilau mengawasi isteri aku memandu. Bila dia tukar dengan adik ipar aku pun, aku makin berwaspada. Memang tak yakin betul aku dengan diorang. Alhamdulillah, perjalanan kami lancar, kereta memang tak banyak hari tu walaupun hari Jumaat. Pukul 9.30, kami sampai kat Skudai. Terus pergi kat klinik abang aku. Lepas buat diagnosis, terus buat rawatan hidroterapi ais.

Dah setahun lebih aku tak buat hidroterapi ais. Dan rawatan hidroterapi ais semasa sakit memang menyeksakan. Sebelum ni seronok je buat hidroterapi ais masa sihat. Patutlah kebanyakan patient yang aku mandikan sebelum ni, diorang tak tahan sangat. Aku (dengan poyonya) akan sentiasa cakap, sabar ... sabar. Tak lah sejuk sangat. Biasa je ni. Bertahan sikit je lagi. Tapi malam tu aku memang tak boleh tahan. Sejuk sangat ! Cakap dengan kawan aku tu, si Habib - setengah jam je. Biasanya kena 45 minit baru cukup. Aku tak tahu lah betul ke dia setkan setengah jam je. Lama sangat. Dulu aku pun selalu 'tipu' patient. Bila diorang tanya berapa minit lagi, aku cakap 10 minit lagi bang. Padahal ada lebih kurang 18 minit lagi. Saja nak bagi diorang bertahan. Orang sakit ni tak boleh dilayan sangat. Lepas hidroterapi, masa nak keluar dari bath up, aku macam lumpuh. Kaki langsung tak kuat. Habib terpaksa papah aku keluar dan buat pertama kalinya, aku mandi nak bersihkan badan atas lantai sambil bersila.

Lepas mandi, tubuh memang menggeletar tak berhenti. Nak jalan, bercakap pun tak boleh. Kena baring dalam selimut lebih kurang setengah jam, baru boleh balik. Malam tu, aku boleh tidur lena sikit.

No comments:

Post a Comment