Thursday, January 22, 2009

11 Januari 2009 (Ahad)

Demam aku dah hilang. Selera makan aku dah ada sikit. Beberapa hari ni aku cuma 'survive' dengan jus harmoni yang abang aku buat. Itu je lah yang tekak aku dapat terima dan itu je lah sumber tenaga dalam masa beberapa hari ni. Tapi hari ketiga tu, masalah lain timbul. Belakang pinggang aku sebelah kiri sakit sangat. Rupanya aku dehydration, tak cukup air. Jadi buah pinggang kecut, tu yang sakit sangat kat pinggang. Isteri aku memang dah selalu sangat membebel cakap aku kurang minum air, sebelum sakit lagi pun. Abang aku suruh pergi buat ujian darah kat klinik sebelah. Nak masukkan air sekali tapi klinik tu takde stok pulak.

Petang tu dapat keputusan ujian darah, platlet count 19 ! Tapi yang peliknya demam aku dah takde. Bintik2 merah pun dah makin kurang. Penyakit denggi dengan platlet 19 biasanya dah koma, darah keluar kat hidung, mata, telinga, gusi dan kat semua bintik-bintik merah tu akan pecah keluar darah. Aku cuma sakit pinggang. Bila tahu platlet aku 19, semua klinik taknak terima untuk masukkan air. Semua suruh pergi hospital. Jadi malam tu, nak tak nak abang aku terpaksa juga hantar aku ke hospital Kulai untuk masukkan air. Pergi kat kecemasan, nasib baik diorang terima juga bila abang aku tunjuk keputusan ujian darah. Masuk kat bahagian kecemasan, diorang suruh baring atas katil je. Masa tu aku terdengar lah perbualan diorang, katil ni betul ke platlet 19. Patut dah tak boleh jalan. Patut dah tak sedar ni. Panjang lagi la pot pet diorang tu. Aku sabar je lah. Ada lah dalam setengah jam lebih jugak aku terbaring kat katil tu takde sape peduli. Pinggang ni bukan main sakit.

Lepas tu barulah ada sorang staff tu datang nak masukkan air. Dia buat macam nak tak nak je. Aku ingat lagi muka dia mcm mana masa nak masukkan air kat aku. Lepas aku terdengar sikit perbualan diorang, dah ... aku dah masukkan air 1 pain. Dah dia nak masuk air, aku masukkan air je lah. Platlet 19, ntah betul ke tak .... Sabar je lah. Tengah malam, pukul 12 agaknya baru ada doktor pergi check aku. Dia tanya aku soalan biasa denggi (hari berikutnya tugas aku adalah menjawab soalan2 ini setiap kali doktor pergi check). Ada berdarah kat mana-mana tak ? Takde. Gusi berdarah ? Tak. Buang air ok ? OK. Demam ? Tak. Saya sakit pinggang je lah doktor, tak demam. Tapi aku cakap dalam hati je lah. Tengah malam tu baru diorang masukkan aku kat wad, sebab dianggap sebagai kes denggi.

Pengalaman pertama kat wad memang menyeksakan. Paling utama, mcm mana nak pergi tandas dengan bekas air kat tangan tu. Selepas dimasukkan air, aku memang rasa nak kencing kerap sangat. Setiap kali pergi tandas, darah akan keluar ke saluran masuk air. Menakutkan. Menakutkan. Aku cuma belajar teknik yang betul lepas keluar daripada ICU dua hari berikutnya. Malam pertama kat hospital Kulai, abang aku temankan. Aku memang susah nak bangun dari katil sebab pinggang sakit sangat. Nak jalan pun sakit. Dia akan pegang bekas air tu bila aku nak pergi tandas. Aku cuba untuk kencing dalam bekas khas tu tapi rupanya bukan senang. Tak boleh nak keluar ! Aku pun tak tau kenapa. Kena pergi tandas jugak. Dan inilah pengalaman paling memeritkan bila aku masuk ICU sebab kat ICU takde tandas ! Dan tak boleh bangun kat ICU. Nak tak nak kena kencing dalam bekas tu

No comments:

Post a Comment